اردوی علمی بازدید گروه اقتصاد از صنایع شهرک شکوهیه و محمودآباد قم

با توجه به نامگذاری سال 1396 به عنوان سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری (مدظله)، گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اردوی علمی برای دیدار از صنایع شهرک شکوهیه و محمودآباد قم در روز دوشنبه 28 فروردین 1396 برگزار نمود. این اردو با استقبال اساتید و دانش‌پژوهان گروه اقتصاد موسسه مواجه گردید. در این بازدید از شرکت‌های پاکشوما در شهرک محمود آباد و شرکت کیان مبتکر پارس در شهرک شکوهیه بازدید شد. در ادامه گزارش اجمالی از این اردوی علمی ارائه می‌شود.

اولین اردوی علمی گروه اقتصاد در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، بازدید از دو کارخانه پاکشوما و کیان مبتکر پارس در دو شهرک محمودآباد و شکوهیه قم بود. هر دو کارخانه به بخش خصوصی تعلق داشت. 
پاکشوما با سابقه طولانی‌اش خط تولید بزرگی ایجاد کرده و باعث اشتغال بیش از هزار کارگر شده و برنامه‌های توسعه‌ای نیز در دست اجرا دارد. به‌واسطه مشکل عدم اعتماد کامل مصرف‌کننده داخلی به کالای با کیفیت داخلی، کارخانه برندهای مختلفی همچون کندی و مدیا را خریداری کرده بود تا بتواند در بازار داخلی فروش داشته باشد آن هم در رقابت با محصولات خارجی همچون بوش و سامسونگ و .... 
شرکت کیان_مبتکر با طرح‌های ابداعی‌اش در زمینه تاسیسات برودتی و حرارتی و معرفی کولرهای سلولزی کم‌مصرف، از کمبود سرمایه در گردش رنج می‌برد و هم‌اکنون با کمتر از ده درصد ظرفیت کار می‌کند. 
داستان درد دل‌های جناب آقای حاج علیان، مالک و مدیر کیان مبتکر، که طرح آن نیازمند مجالی دیگر است، شنیدنی است.  ایشان دل پری از وعده‌های بدون عمل مسئولین داشتند. بنا بود به خاطر کسب رتبه در یکی از نمایشگاه‌های داخلی به ایشان و سایر برگزیدگان از محل صندوق توسعه  300 میلیون تومان کمک بلاعوض و دو میلیارد تومان تسهیلات بدهند، بعد از هفت، هشت ماه دوندگی، میزان کمک به ایشان به  تسهیلات  50 میلیون تومانی تنزل یافته بود.
مشکل کمبود تقاضا و همچنین کمبود سرمایه در گردش بسیاری از صنایع ما را رنج می‌دهد. نتایج مطالعات فضای کسب و کار ایران به‌خوبی حاکی از این دو مشکل به‌خصوص مشکل کمبود نقدینگی است. بانک‌ها آن‌گونه که باید و شاید در خدمت تولید ملی نیستند و به‌واسطه ریسک‌گریزی، تقاضای نرخ‌های سود ثابت بالایی از اهالی کسب و کار دارند.