انتشار سیزدهمين شماره معرفت اقتصاد اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

سیزدهمين شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی معرفت اقتصاد اسلامی منتشر شد. در این شماره مقالاتی در زمینه اقتصاد مقاومتی، فلسفه اقتصاد اسلامی، بانکداری اسلامی و اقتصاد رفاه به زیور تبع آراسته شده که در ادامه این مقالات به اختصار معرفی می شوند.

  • تحليل موضوع «اطلاعات نامتقارن» در قراردادهاي مشاركتي بانك‌داري بدون ربا و راه‌كارهاي آن / مهدي طغياني / سعيد صمدي /  زيبا صادقي ( ص 5 )

این مقاله به بررسی مشکل عدم تقارن اطلاعات در قراردادها مشارکتی می پردازد، مشکلی که عملا مانع اقبال گسترده بانک های کشور به این نوع از قراردادها شده است. نویسندگان مقاله تلاش کرده اند تا با ارائه مدلی خاصی راهکاری برای رفع این مشکل پیشنهاد دهند.

  • تبيين عوامل مؤثر بر گرايش شهروندان به مصرف كالاهاي داخلي مورد مطالعه: شهروندان شهرستان كاشان /  علي حسين زاده / محسن نيازي / الهام شفائي مقدم ( ص 35 )

در این مقاله دیدگاههای شهروندان کاشانی نسبت به مصرف کالاهای داخلی به عنوان یک مطالعه موردی بررسی شده است. یکی از نتایج جالب این تحقیق عدم موفقیت رسانه ملی در تقویت تمایل به خرید کالاهای داخلی است.

  • نگرش اسلام به رفاه اقتصادي / علي معصومي نيا /  سميه رشيديان ( ص 55 )

این مقاله به بررسی دیدگاه اسلام نسبت به رفاه اقتصادی می پردازد.  مهمترین دستاورد مقاله تفکیک بین رفاه غافلانه و رفاه عاقلانه است. از نظر نویسندگان مقاله، اسلام به دنبال ترویج رفاه عاقلانه است، رفاهی که از آسیب های رفاه غافلانه در اقتصاد متعارف به خصوص آسیب های فرهنگی، دینی ، اجتماعی و سیاسی در امان باشد.

  • چيستي و كاركرد مباني فلسفي اقتصاد اسلامي / محمدجواد توكلي ( ص 77 )

این مقاله به تجزیه و تحلیل انتقادی استفاده از مبانی فلسفی در اقتصاد اسلامی می پردازد. به نظر نویسنده ابهامات موجود در زمینه مفهوم و کارکرد مبانی فلسفی اقتصاد اسلامی، در بسیاری از موارد باعث ایجاد شکاف بین مبانی و نظریات شده است به گونه ای که اگر مبانی از ابتدا تحقیقات حذف شوند اتفاق چندانی برای نظریات نمی افتد. در این مقاله بین کارکرد تولیدی و جهت دهندگی مبانی فلسفی اقتصاد اسلامی و همچنین تفاوت کارکرد هر یک از مبانی معرفت شناختی، هستی شناختی و ارزش شناختی اقتصاد اسلامی ذکر شده و جایگاه آنها در دو روش فرضیه ای قیاسی و استقرایی تبیین شده است

  • بررسي امكان خلق پول توسط نظام بانكي در نظام مالي اسلامي / حسين صمصامي /  فرشته كيانپور ( ص 109 )

نویسندگان مقاله با بررسی دیدگاه های مطرح شده در مورد خلق پول، ضمن بر شمردن آثار منفی آن، استدلال می کنند که نمی توان خلق پول را در نظام مالی اسلامی جایز دانست.

  • روش كشف سياست هاي پيشرفت با تأكيد بر آراء شهيد صدر / امين رضا عابدي نژاد داوراني ( ص 131 )

این مقاله به طور عمده سعی دارد به مباحث روش شناسی سیاستگذاری اقتصادی بپردازد، هرچند نویسنده آن را در قالب سیاست های پیشرفت معرفی نموده است. یکی از نکات مهم در این مقاله پیشنهاد رفع مشکل حجیت روش کشفی شهید صدر،  مراجعه مستقیم به آیات و روایات، به جای فتوای مجتهدان، است. به نظر ایشان، در این صورت حجیت روش کشفی را می توان از باب تواتر اجمالی دانست.

  • ارائة الگويي براي تحليل اقتصادي چانه زني بين المللي يك كشور اسلامي با رهيافت نظرية «بازي»/ ايمان باستاني فر ( ص 155 )

این مقاله را می توان به حوزه دیپلماسی اقتصاد مقاومتی ناظر دانست. نویسنده مقاله با استفاده از نظریه بازی، به این نتیجه رسیده که هرچه توان داخلی اقتصاد ایران بیشتر باشد، توانایی کشور در چانه زنی در سطح بین المللی و به خصوص در فضای چانه زنی با گروه 5+1 بیشتر خواهد شد. 

برای مشاهده چکیده مقالات و دریافت فایل مقالات به سایت مجله مراجعه نمایید  http://marefateeqtesadi.nashriyat.ir/node/144